Kill your boyfriend är sex, droger, ultravåld, surrealistisk terrorism inspirerad av J G Ballard och kvinnlig frigörelse sedd genom två par manliga ögon.

Kill your girlfriend skrevs av Grant Morrison och tecknades av Philip Bond och gavs ut av Vertigo.

Grant är en av de mest kända serieförfattarna som kom i den brittiska 90-talsvågen som även gjorde Neil Gaiman och Alan Moore till världsstjärnor. På 90-talet skrev Grant bland annat Animal Man, Arkham Asylum, Doom Patrol och The Invisibles.

Philip Bond är tyvärr inte på långa vägar lika produktiv som Grant men hans teckningar känns igen från bland annat Tank Girl (vars lookalike dyker upp här), The Invincibles och Hellblazer: Bad Blood.

Serien släpptes första gången 1995 så vad jag än skriver kan det knappast räknas som en spoiler. 2016 släpptes serien på nytt i en bok med hårda pärmar tillsammans med serien Vimanarama skapad av samma par.

Tonen sätts direkt.

Berättelsen handlar om en namnlös kvinnlig gymnasieelev (”Flickan”/”The Girl”) som bryter loss från sitt inrutade liv genom att rymma med en gränslös kille (”Pojken”/”The Boy”) och bege sig ut på en roadtrip som kantas av våld, sex och droger (fast kanske inte i den ordningen).

Dionysos vin har ersatts med rysk vodka.
Berättelsen är full av minnesvärda citat.

Pojken är enligt Grant Morrison modellerad efter Dionysos. I myterna följs Dionysos av de kvinnliga menaderna som dricker och dansar sig till en våldsam extas. Flickan är en modern menad som dras in i Dionysos extatiska resa.

Och visst, Grant Morrison får naturligtvis säga det. Det är ju ändå han som skrivit berättelsen. Men i mina ögon ser kopplingen tunn ut.

Man skulle lika gärna kunna göra kopplingar till filmen Natural Born Killers som släpptes året innan Kill your boyfriend. Men enligt Grant skrev han manuset på våren innan filmen kom ut.

I alla fall. På vägen möter Flickan och Pojken poserande konstskoleterrorister, perversa parlamentsledamöter och poliser som stjäl urnor.

Redan på de inledande sidorna dagdrömmer Flickan om att genomföra en skolmassaker, endast klädd sexiga underkläder. Som sagt är det här väldigt mycket ett uttryck av den manliga 1990-talsfeminismen. Kvinnor får gärna frigöra sig och ta initiativet och vara våldsamma och ha sex med andra kvinnor men de kommer alltid tillbaka till mannen igen.

Det är en manlig befrielsedröm som kvinnan tar plats i.

Backlashen mot Star Wars levde redan innan The Phantom Menace släpptes.

Paret slår ihjäl en parlamentsledamot som visar sig vara klädd i kvinnliga underkläder. De stjäl nycklarna till hans sexgrotta och där klär Flickan sig ut till det klassiska västerländska kvinnliga idealet med blond peruk, knallröda läppar och tajt, tajt röd kort klänning.

Som Grant Morrisson säger genom henne:

”Why should I study for exams, when I could be dancing in the studio audience of some late-night tv programme for the under-25’s? I want to be the girl the boys all fancy. The one with the big tits and a big smile and nothing in her head.”

Flickan tar plats i en reality-tv-kontext som exploderade efter The Real Worlds MTV-premiär den 21 maj 1992.

”I think I understand. Shake a person up enough and what they thought was a personality starts to separate. We can be anything. I’m a Page-Three Girl. I’m a Warhol superstar. I’m a dyke. I’m a riot grrrl. I’m the queen of sex. I’m a housewife with a jar of rat poison.”

Berättartekniskt är Kill your boyfriend relativt traditionellt men en intressant detalj (som kunde ha utnyttjats mer) är att huvudpersonen bryter igenom serien och vänder sig direkt till läsaren vid ett antal tillfällen och berättar vad som händer.

”… so I went with him. I went with him and I drank straight vodka and I told him about mum and dad Paul and the life I knew was all I had to look forward to.”

När paret försöker lifta plockas de upp av ett gäng konstskolestudenter som lever ett revolutionärt liv ombord på en klassisk engelsk dubbeldäckarbuss. Efter ett tag inser de dock att studenterna bara är frasradikaler som inte vågar utföra handlingens propaganda.

”Praxis can only come after intensive discourse, you know what I mean? We have to define the parameters of revolutionary activity…”

”You’ve got a hand grenade here. You said you were gonna blow up the Blackpool tower! Well?”

”Only in a conceptual sense. We wanted to juxtapose the image of the tower and the … ah … the grenade …”

I dag hade de förmodligen instagrammat handgranaten framför tornet i Blackpool.

Lita aldrig på någon som använder begrepp som juxtaposition.

Never trust a hippie!

Newsarama har en bra intervju med Grant Morrison om Kill your boyfriend.